۲۷ صفر؛ روز وقف/ روز احسان و چشمه تا ابد جاری بخشش


به گزارش روابط عمومی جمعیت امام رضایی ها، وقف، سنت حسنه‌ای که از دیرباز در شکل‌های گوناگون در تاریخ بشریت وجود داشته است و آخرین و کامل‌ترین دین خدا  (اسلام)، آن را بیش از پیش هدف‌دارتر، دقیق‌تر و سودآورتر برای همه اهل زمین ساخت و عبارات بسیار زیادی در کلام خدا آمده‌است که به وقف مربوط می‌شوند.

هرگز به مقام بر و نیکی نخواهید رسید مگر این که از آنچه که دوست دارید، انفاق کنید.[سوره آل عمران آیه 92]

وقف، نعمت بزرگی است که خداوند به موجب آن به بندگانش ارزانی داشته؛ چرا که به واسطه این لطف الهی، می‌توان برای توشه جهان آخرت خود اقدامی بس خداپسندانه انجام داد.

 

۲۷ ماه صفر به دلیل این که یک روز قبل از شهادت پیامبر اسلام(ص) به عنوان اولین واقف در اسلام و امام حسن مجتبی(ع) به عنوان اولین متولی موقوفات امیرالمؤمنین(ع) است، به نام روز وقف در تقویم نام‌گذاری شده‌است

اگر از وقف به درستی استفاده شود، چه بسا بتوان به بسیاری از کمبودهای جامعه رسیدگی کرد و از اوقاف به نحو احسنت در مسیر درست و اسلامی استفاده نمود.

صدقات منحصرا مختص است به (این هشت طایفه): فقیران و عاجزان و متصدیان اداره صدقات و کسانی که باید تألیف قلوب آنها کرد (یعنی برای متمایل کردن بیگانگان به دین اسلام) و آزادی بندگان و قرض‌داران و در راه خدا (یعنی در راه تبلیغ و رواج دین خدا) و به راه درماندگان. این مصارف هشتگانه فرض و حکم خداست، که خدا دانا و بر تمام مصالح خلق آگاه است. [سوره توبه  آیه 60]

تجلی روحیه انفاق، نیکوکاری و از خودگذشتگی در قالب سنت حسنه محمدی، از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به درجات عالی اسلام است.

وقف چشمه‌ای همیشه جاری است که روح واقف را تا همیشه از برکات خود سیراب می‌کند و خیر او را تا همیشه به بازماندگان می‌رساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *