به گزارش روابط عمومی جمعیت امام رضایی ها به نقل از روزنامه ایران، بعد از انقلاب در جهت محرومیتزدایی علاوه بر مسئولان، خیرین زیادی هم داوطلب همیاری شدند. بتدریج این نیروهای همدل با تشکیل گروههای جهادی سعی کردند، با مدیریت و سازماندهی بیشتری به امور سرعت عمل بخشند. اهمیت گروههای جهادی تا اندازهای است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها در فرمایشات خود به آن اشاره داشتند. به گفته ایشان، ما هرجا انقلابی عمل کردیم، پیش رفتیم و هرجا از انقلابیگری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم. براساس همین نگرش به ضرورت و ظرفیت کار جهادی است که حضرت آیتالله خامنهای در دیدار جمعی از جهادگران بر گسترش هر چه بیشتر جریان کار و خدمترسانی جهادی تأکید کردند. انتظار رهبر انقلاب در این زمینه همگانی شدن گفتمان جهادی و گسترش حضور عموم مردم بخصوص جوانان در جریان فعالیتهای جهادی است و فراگیرسازی شعار خدمترسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت را مطالبه میکنند.
امروزه با توجه به اینکه علاوه بر مسئولان دولتی، باید خیرین هم پای کار باشند، عملاً با وجود گروههای جهادی و حضور جهادگران داوطلب در تمامی بحرانها، رفع مشکلات نیز تسهیل خواهد شد. بیشک، جامعه و فرد در رابطهای مستقیم هستند و تأثیرگذاری آنها بر یکدیگر بر کسی پوشیده نیست، از اینرو تک تک افراد جامعه نقش مهمی در بالندگی آن جامعه ایفا میکنند. علاوه بر افراد، بنگاههای اقتصادی و شرکتها نیز در قبال جامعه پیرامون خود مسئول هستند؛ اغلب کمکهای خیرخواهانه فردی در جامعه ما فرهنگی جا افتاده و قابل پذیرش است اما کمتر شرکتی است که نگاهی دقیقتر نسبت به آنچه مسئولیت اجتماعی شرکتها نامیده میشود، داشته باشد و باید به آن بیش از پیش توجه شود. در عین حال پرداختن به مقوله اشتغالزایی نیز یکی از مهمترین گرهگشاییها در کار مردم محروم است و امری است که نمیتوان براحتی از کنار آن عبور کرد، زیرا هم نیاز شخصی افراد از این راه برطرف میشود و هم به پیشرفت کشور و رونق اقتصادی و در یک کلام محرومیتزدایی کمک میکند. این در حالی است که این روزها با شیوع ویروس کرونا بسیاری از اقشار ضعیف جامعه مانند کارگران از کار بیکار شدهاند و توجه به امر اشتغالزایی این دسته از افراد جامعه امری لازم و اجتنابناپذیر است.
لزوم افزایش نگاهی تخصصی در فعالیت های اجتماعی
عباس بخشی، مسئول روابط عمومی جمعیت امام رضاییها درباره چگونگی آغاز به کار این جمعیت به «ایران» میگوید: مهمترین بحث در زمینه گروههای جهادی این است که در حوزه کارهای جهادی و داوطلبانه نگاه علمی وجود داشته باشد. در کارهای تخصصی باید مجموعههای تخصصی با نگاه شتابدهندگی راهاندازی شود. جمعیت امام رضاییها یک مجموعه اجتماعی است که شتابدهنده ایدههای نوآورانه و دانشبنیان در عرصه اجتماعی است و به غیر از فعالیت در حوزه امداد و کمکرسانی و سازماندهی نیروهای داوطلب در فعالیتهای اجتماعی و بلایای طبیعی، مؤسس و شتابدهنده مجموعههای تخصصی در حوزه اجتماعی است. پس از حضور در بحرانهای متعدد، کمک به حل معضلات اجتماعی که مردم به طور مستمر با آن درگیر هستند از برنامههای مهم است.
به گفته این نیروی جهادی، در دین اسلام سفارش زیادی مبنی بر انفاق و یاری دادن به دیگر انسانها شده است و آیات و احادیث در این باب بسیار است. اما خداوند متعال علاوه بر انفاق و احسان که اموری مستحبی هستند؛ حقی از خویش را در مال مسلمان قرار داده است که پرداخت آن را بر هر مسلمانی واجب کرده است. استفاده از این مال که خداوند در سوره انفال از آن بهعنوان حق خود و رسول خود محمد خاتم (ص) نام میبرد؛ مایه نگونبختی انسان میشود و چه بسا او را از دایره مسلمانی خارج میکند. اقتصاد پویا و البته حلال از اهداف یک جامعه اسلامی است. این وجوهات شرعی، پشتوانه مالی و مردمی است که خداوند متعال به وسیله آن راهی برای پیشرفت و تحقق معنای عدالت در جامعه اسلامی قرار داده است. البته آنچه که به ظاهر برای انسان مشهود است خروج سرمایه شخصی خود است حال آنکه به گواه قرآن و احادیث پرداخت وجوهات شرعی هم آثار و برکاتی معنوی و هم آثار مادی برای شخص مسلمان دارد.
به بیان او، این جمعیت با تأسیس سازمان امداد و کمکرسانی و راهاندازی پویش «کنارتم هموطن» که رسالتش امدادرسانی به آسیبدیدگان از بلایای طبیعی است، از بدو فعالیت برای یاری به هموطنان آسیبدیده در هر بحرانی از جمله سیل، زلزله، آبگرفتگی، طوفان شن و کرونا ورود کرده است. جمعیت امام رضاییها با وقوع هر بحران در مرحله اول ضمن برآورد میزان خسارات، شناسایی و ارزیابی مشکلات اقدام به برنامهریزی لازم برای کمکرسانی هدفمند میکند، همچنین در اقدامات نوعدوستانه مگاپروژههایی از جمله آبرسانی دائم به روستاهای استان سیستان و بلوچستان را انجام داده است که در فاز اول و دوم به 24 روستا در این استان و در شهرستانهای نیمروز، چابهار و دشتیاری بهصورت دائم و زیرساختی آبرسانی شده است. ما در راستای ارائه خدمت به مردم از بدو تأسیس، با رویکرد تخصصی امدادرسانی در بحرانها سازمان امداد و کمکرسانی خود را با شعار «کنارتم هموطن» راهاندازی کردیم. کنارتم هموطن در جهت پیشرفت و سازندگی در مناطق بحرانزده که اولویت امدادرسانی و حمایت در مسیر بازگشت به زندگی عادی خود را دارند، میکوشد. از ابتدای فعالیت در سال 1396 همزمان با زلزله کرمانشاه سازمان امداد و کمکرسانی جمعیت امام رضاییها در 30 بحران از جمله سیل، زلزله، آبگرفتگی، بحران کمآبی، طوفان شن و کرونا حضور داشته است.
بخشی درباره سازمان داوطلبان و خدمات خیریهای این سازمان بیان میدارد: سازمان داوطلبان با هدف ارائه خدمات عامالمنفعه اجتماعی و حضور در بحرانها بهعنوان نیروی امدادرسان از طریق ایجاد کانونهای داوطلب استانی تشکیل شده و بهعنوان بازوی اجرایی سازمان امداد و کمکرسانی به امدادرسانی و دیگر موضوعات از جمله فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در جامعه میپردازد. «آدم و حوا»هم مجموعه تخصصی مشاوره و تسهیلگری ازدواج برای کلیه افراد آماده جهت تشکیل خانواده در قالب ازدواج دائم و تکهمسری است. این مجموعه با شبکهسازی همسانگزینی هوشمند جهت ترویج امر واسطهگری ازدواج و همچنین گسترش ازدواج صحیح اسلامی و ارائه خدمات تسهیلگری ازدواج، خدمات آموزشی و مشاورهای با استفاده از ظرفیت تکنولوژی و فرایندهای هوش مصنوعی اقدام میکند. «سفرهدار» نیز مجموعه اطعام و قربانی با هدف اطعام نیازمندان جامعه و همه کسانی که در تأمین معیشت و خوراک روزانه خود با مشکل روبهرو هستند تشکیل شده است. اشتغال زندانیان نیز یکی از مهمترین دغدغههای مجموعههای جهادی است که بهصورت تخصصی به آن میپردازیم.
«کاردرست» مجموعه تخصصی کارآفرینی اجتماعی است که به زنان سرپرست خانوار و نیروهای مولد کار در مناطق محروم میپردازد و مادرانه؛ مجموعه تخصصی سلامت مادران امیدوار با هدف بهبود سلامت مادر و کودک و ارتقای وضعیت تغذیه، بهداشت و درمان زنان بدسرپرست، مناطق محروم و آسیبدیده کشور است که به مادران باردار و شیرده و نوزادانشان در مناطق محروم و آسیبدیده کشور کمک میکند. طرح «دهمهای 10 تومانی» هم یک نوآوری جدید در حوزه مشارکتهای مردمی بود که بانیان خیر با تشکیل شبکه خیرین هر ماه کمکهای مالی خود را به یک بخش اختصاص میدهند.مسئولیت اجتماعی (csr) یکی دیگر از روشهای تأمین مالی است که شرکتها را مجاب میکند با همراهی خیریهها میزان تعهد اخلاقی خود را به عموم جامعه و مشتریان خود نشان بدهند. این جهادگر در این باره توضیح میدهد: جمعیت امام رضاییها از ابتدا در تمام بحرانها و اقدامات اجتماعی خود با جذب مشارکت مالی شرکتها اقدام به انجام امور خیر کرده است. 41 شرکت، بنگاههای اقتصادی و سازمان با جمعیت امام رضاییها در چهارچوب مسئولیتهای اجتماعی همکاری داشتند.
بخشی با بیان اینکه مردم کشور ما ذاتاً مهربان هستند و شکی در این مسأله وجود ندارد، معتقد است: با این همه هر یک از ما باید نسبت به مشکلات تک تک افراد جامعه مسئولیت داشته باشیم، مسئولیت اجتماعی، فردی و مسئولیتهای اجتماعی سازمانها و نهادها سبب میشود، همدلی رقم بخورد و مشکلات نیز کمرنگ شوند.
یادداشت: تأثیر و خدمات متقابل فرد و جامعه برای گرهگشایی از آسیب دیدگان
معصومه محمدی ؛ نویسنده و عضو داوطلبان جمعیت امام رضایی ها
با نظر به اجزای کره خاکی، از خاک و آب و آتش تا پدیدههای اجتماعی و هر عنصر و شاخصی که آدمی با آن سر و کار دارد، مبرهن است که جزء به جزء در گرو همکاری و همیاری یکدیگرند و هر اتفاقی به همت جمعی مؤثر واقع خواهد شد، تا جایی که خدمت رسانی جامعه به افراد و افراد به جامعه در ادبیات کهن ایران نیز نمود دارد.بارزترین شاهد مثال این همدلی بیتی از شعر سعدی شیرازی است که در سدههای پیشین سروده شده است. «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند»
رسالت بشر در انسانیت، کمکرسانی و خیرخواهی برای همنوعان و دیگر موجودات از حیوانات گرفته تا طبیعت خلاصه میشود. از دیرباز خیریههایی خودجوش شکل گرفت. فلسفه این کار خشنودی خداوند است و لیکن انسانها دریافتند که این کارهای خیر علاوه بر اینکه خشنودی خدای سبحان را به ارمغان میآورد، موجبات خیر رسانی به خودشان نیز خواهد شد و به تجربه رسیدند که هرگاه گره ای بگشایند، گره کار خودشان نیز به امداد غیبی، به خیرخواهی سایرین و اثر عمل شان گشایش خواهد یافت.
از قدیم الایام افراد کارهای خیر کوچک را با دلهای بزرگ صورت میدادند. اما بعد از انقلاب صنعتی بازار و اقتصاد جهان متحول شد. با تغییر زمانه و اقتصاد، دیگر نیاز بشر هم در آستانه تحول قرار گرفت. گسترش نیاز بشر به اقدامات داوطلبی و وسیعی احتیاج داشت که افراد عادی جامعه چندان توان اجرایی بالایی برای آن نداشتند، این طور نیست که با افراد محدود و خیرخواه نشود، کاری پیش برد اما جوامع به جهت تأمین نیاز و اقدامات خیرخواهانه انسانی، مستلزم همیاری دوجانبه افراد و بنگاههای اقتصادی شدند.
شاید این ضرب المثل حکیمانه را شنیده باشید که دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند، همه ما به این کاشت و برداشت احتیاج داریم. حکایت ورود صنایع و کارخانجات به امور خیرخواهانه هم همین رنگ و بو را دارد. اصلاً اگر اربابان و صاحبان صنایع در فکر نیازسنجی، احیا و توسعه جوامع و مردمان شان نباشند، چرخه صنعت و تولید ایشان بازخواهد ایستاد، چرا که تولید آنان به دست جامعه انسانی رقم میخورد و پیشرفت و توسعه کارخانههایشان مرهون همین مردم شریف و زحمتکش هستند. در حقیقت ورود صنایع و شرکتها به عرصه خدمت رسانی به جامعه و قشر روستانشین و محروم، موجبات تربیت نیروی انسانی برای خودشان را فراهم میسازد.
گسترش فرهنگ خدمت رسانی به مردم محروم، بخش بزرگی از مسئولیت اجتماعی صاحبان صنایع است که با ایفای آن جامعه رنگ بهتری گرفته و اثرات آن به مدیران کارخانهها و صنایع باز میگردد.جوامع صنعتی و افراد کم بضاعت به مثابه پازلی هزار گوشهاند که از طریق مرتفع ساختن موانع و نیازهای یکدیگر، شکل پیدا کرده و تصویر منسجم و زیبایی خلق خواهند کرد. بی شک، پروژههایی باید به طور خاص در دست بررسی قرار داده شود تا به صورت ریشهای به مشکلات پرداخته و راه حل دائمی برایش در نظر گرفته و اجرا شود. از آنجایی که جامعه و افراد رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند، پرواضح است که تأثیرات عمیقی نیز بر همدیگر میگذارند و قابلیت ارائه خدمات متقابلی دارند تا موجبات رشد و پویاسازی یکدیگر را فراهم سازند؛ گروههای جهادی علاوه بر مردم خیر ایران، دست یاری صاحبان صنایع و بنگاههای اقتصادی را طلبیده تا اتفاقات موثر و دائم الخیری را رقم بزنند. از همه مدیران کارخانجات بزرگ سراسر کشور دعوت به عمل میآید تا در این امر خطیر یاری گر مردمان نجیب و شریف این مرز وبوم باشند و سهم بزرگی در رفع محرومیت آنان ایفا نمایند. قطعاً این اقدامات خداپسندانه، موانع تولید آنان را نیز از میان خواهد برداشت و خیر این خدمترسانی متوجه تولید ملی خواهد شد. امید که ایشان با تکیه به کمکهای خیر مردم و نگاه دغدغهمندانه بنگاههای اقتصادی و شرکتهای بازرگانی و تجاری که در قالب مسئولیت اجتماعی خود، همراه جمعیتهای جهادی شدند، قرین موفقیت و سربلندی بیشتری باشند.
بدون دیدگاه