خبرگزاری فارس: عزم جمعیت امام رضایی‌ها برای تامین آب ۲۵ روستای سیستان و بلوچستان+عکس و فیلم


به گزارش روابط عمومی جمعیت امام رضایی ها به نقل از خبرگزاری فارس از زاهدان، آب در تمامی اعصار از مهمترین عوامل شکل‌گیری تاریخ  یک سرزمین است، بسیاری از کنشگران و نظریه‌پردازان نه فقط توسعه اقتصادی، که حتی اخلاق مداری و فعالیت اجتماعی سازنده در جامعه را به صورت مستقیم با وضعیت آبِ آن سرزمین در ارتباط می‌دانند تا جایی که اهمیت وجودی آب به حدی است که بسیاری، جنگ‌های آینده بشر را نه بر سر منابع نفتی-معدنی یلکه جنگ آب می‌دانند.

امروزه شاید کمترین حق یک انسان، دسترسی به آب آشامیدنی است. تصور اینکه در این سرزمین، جمع کثیری به آب سالم دسترسی نداشته باشند در ذهن نمی‌گنجد اما واقعیت برای انسان‌ها طور دیگری رقم خورده است.

استان سیستان و بلوچستان در بخش گرم و خشک و جنوب شرق ایران اسلامی با 11.5 درصد وسعت کشور یک از دو استان بزرگ کشور محسوب می شود که جغرافیای گوناگون آن سبب شده تا در مناطق مختلف آن آب و هوایی متفاوت داشته باشد به طوری که گاه اختلاف دمایی در آن بسیار محسوس است؛ خشکسالی های پی در پی  مهم ترین مسئله ای که در این استان ها مشهود و سبب شده تا طی سال های خیر خصوصا تابستان سال 1400 این مشکل نمود بیشتری پیدا کند.

این خشکسالی که حاصل کمبود نزولات آسمانی است و همچنین عدم دسترسی برخی از روستاها به آب آشامیدنی سالم، ضرورت آبرسانی دائم به مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان را محسوس کرد، به همین منظور جمعیت امام رضایی ها با یک برنامه ریزی دقیق و با پشتوانه کمک های مردمی و استفاده از ظرفیت اجتماعی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به کمک مردم استان سیستان و بلوچستان آمد تا دغدغه‌ مردمان این دیار از بابت آب را در حد توان خود برطرف کند.

جمعیت امام رضایی‌ها که پس از وقوع سیل دی‌ماه 98 در جنوب سیستان و بلوچستان به طور جدی وارد میدان خدمت‌رسانی به مردم استان شده وفعالیت های عمرانی از جمله ساخت دو مدرسه و یک مجموعه دامپروری جهت کار آفرینی مردم شهرستان های چابهارو دشتیاری داشته است ، در تابستان سال 1400 در فاز اول پروژه آبرسانی به 17 روستا شامل 10 روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار، یک روستا از توابع شهرستان دشتیاری و 7 روستا از توابع شهرستان نیمروز را بر عهده گرفت و در فاز دوم آبرسانی به 7 روستای دیگر از توابع شهرستان چابهار و دشتیاری را در زمستان سال 1400 به اتمام رساند تا با آبرسانی به روستای شیخ اسماعیل یزدان پناه که در بین فاز اول و دوم انجام شد، مجموع روستاهای آبرسانی شده این جمعیت در سال 1400 به 24+1 برسد.

در عملیات آبرسانی به روستا‌های سیستان‌وبلوچستان در فاز اول توسط گروه فنی و مهندسی جمعیت امام رضایی ها در تابستان سال 1400 در مدت کمتر از ۶۰ روز اتفاق تأمین آب آشامیدنی پایدار و اتصال به منابع تأمین مطمئن اجرای شبکه و خطوط فرعی ۱۱ روستا در شهرستان‌های دشتیاری و چابهار و اصلاح و توسعه شبکه آب‌آشامیدنی و خطوط فرعی ۶ روستا در شهرستان نیمروز محقق شد.

روستاهای ملابخش جدگال، باغ درمحمد، جان محمددرکاله، احمد جدگال، فتی محمد درکشیده، عبدالرحمن درفشه، میراباد، پتی، پیر بخش سویک و نوهانی شکر بازار در بخش مرکزی چابهار، روستای ریورزهی در شهرستان دشتیاری و روستاهای قائم آباد، الری، فقیر لشکری، کچیان، حیدرآباد فتح الله، چهار روستا هم عرض صفر اربابی، دهنو، پشت ادیم و حسین آذرنگ شهرستان نیمروز در فاز اول آبرسانی جمعیت امام رضایی ها به شبکه آب شرب دائمی و سالم متصل شدند.

در راستای تأمین آب شرب پایدار و اتصال به منابع تأمین مطمئن اجرای شبکه و خطوط فرعی 7 روستا گارفقیر، زیندان بالا، زیندان پایین، پیرمحمدبازار گبولانی، تینک، سایانی و کنوری در شهرستان‌های دشتیاری و چابهار و اصلاح و توسعه شبکه  آن در فاز دوم  به همت جمعیت امام رضایی ها انجام شد.

طرح مطالعاتی برای آبرسانی به روستاهای سیستان وبلوچستان در فاز سوم به اتمام رسیده است و به زودی بعد از تایید فنی آبفا این پروژه آغاز و اسامی روستاها جهت اقدامات فنی و لوله کشی اعلام می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *