آدم و حوا برای ازدواج جوانان آستین بالا می‌زنند!+فیلم


دختر خانم می‌گفت به حرم امام رضا علیه‌السلام رفته بودم تا برای داشتن همسر خوب دعا کنم در حرم نشسته بودم که خانمی پرسید چند سالته؟ ازدواج کردی؟ گفتم بیست و دو سالمه و نه! ازدواج نکرده‌ام. به توصیه آن خانم اپلیکیشن آدم و حوا را نصب کردم چند وقت بعد روز ولادت امام رضا علیه‌السلام با همسرم عقد کردیم.

به گزارش روابط عمومی جمعیت امام رضایی ها، خبرگزاری فارس نوشت: مجموعه «وساطت ازدواج آدم و حوا» با محوریت خانواده و ازدواج، حدود دو سال و نیم است که به‌ طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده‌ و در راستای گام دوم انقلاب اسلامی، با نگاهی تمدنی به حوزه ازدواج و خانواده، سعی بر اصلاح فضای این بنیان مقدس دارد.« محمدحسین اصغری» کارشناسIT ،کارشناس ارشد امنیت و دارای تحصیلات حوزوی در این گفت وگو  زیر و بم  تشکیل سامانه آدم و حوا را شرح می‌دهد و می‌گوید:«سامانه  آدم و حوا زیرمجموعه جمعیت امام رضایی‌ها است و با انجام پنج خدمت مدون 1-همسان‌گزینی و واسطه‌گری 2-آموزش 3-مشاوره‌ 4- تسهیل‌گری 5- شبکه‌سازی واسطین ازدواج ،سعی بر اثرگذاری در امر ازدواج و تشکیل بنیان خانواده در طولانی مدت دارد» . در این گفت وگو با ما همراه باشید.

 *ایده سامانه آدم و حوا برای کمک به ازدواج جوان‌ها چطور شکل گرفت ؟

  بهتراست از ابتدا درباره فعالیتمان اینطور توضیح بدهم که در مجموعه راصف( رشد اسلامی صنعت و فن‌آوری) پروژه‌های فنی و IT مختلف و بزرگی در سطح بین‌المللی داشتیم. همیشه این دغدغه برای ما وجود داشت که اگر به توان مالی رسیدیم، در اموری که دغدغه‌مند هستیم و در حیطه مسائل  اجتماعی و پیشبرد اهداف نظام  قدم برداریم. بسیار تحقیق کردیم که در چه حوزه‌ای باید نگرانی‌ها بیشتر باشد. آمارها، تجربیات شخصی واتفاقات مختلف را با اساتید مؤسسه مطالعات راهبردی مشهد به شور گذاشتیم. بالاخره به این نتیجه رسیدیم مهم‌ترین نهاد یک تمدن خانواده است که متاسفانه در حال حاضر مغفول ترین و مورد هجمه‌ترین نهاد نیز محسوب می شود. این بود که بعد از مطالعات و تحقیقات مفصل به طرح سامانه آدم و حوا رسیدیم.

 این طرح با «حاج حسین یکتا» که مدیریت جمعیت امام رضایی‌ها را به‌عهده دارند مطرح شد. حاج حسین هم در حوزه خانواده برنامه داشتند اما گفتند عادت ندارم کاری را که شروع‌شده از نو شروع کنم و برای حمایت  از این طرح تمام توانم را می‌گذارم.بنابراین جمعیت امام رضایی‌ها با تمام توانش وارد این کار شد.

*اینطور که از شواهد برمی‌آید در مجموعه آدم و حوا از ابزار تکنولوژی و IT استفاده می‌شود. در این شرایط چطور نگاه تمدن‌سازی و انسانی وارد صحنه می‌شود؟

 بله همانطور که اشاره کردید نگاهی که در این‌جا به خانواده مطابق با گام دوم انقلاب اسلامی می‌شود نگاه تمدن‌سازی است، بنابراین پشت صحنه این پروژه یک تیم IT قوی مستقر وجود دارد که دائم بر روی این پروژه نظارت دارد.  چشم‌انداز ما برای بیست سال آینده است.،یعنی اگر به‌طور مثال بخواهیم در یک انتخابات مؤثر باشیم، یکی از راه‌های آن اصلاح فضای خانواده است و ما دقیقاً  از گلوگاه تشکیل این بنیان مقدس وارد شده‌ایم. تشکیل یک خانواده‌ای که خودش سه خانواده را درگیر می‌کند؛ یکی از جانب آقا، یکی از جانب خانم و  خانواده‌ای که جدید تشکیل می‌شود و قرار است ان‌شاءالله در آن فرزندانی به وجود بیایند که با نگاه دینی تربیت شوند. برای همین ما ازالان در بخش‌های آموزشی، مشاوره‌ای و حوزه تربیت فرزند تا هفت‌سالگی فعالیت خود را شروع کرده‌ایم.

*اگر کسی بخواهد وارد سامانه آدم و حوا شود چه مراحلی را  باید طی‌ کند؟

کافیست در موتور جستجو، سامانه آدم و حوا را سرچ کنید. چند پیج اول گوگل مربوط به گزارش‌ها و اخبار این سامانه است. اولین گزینه سایت آدم و حواست. از همین طریق می‌توان وارد بازار و یا  گوگل پلی شد و یا اپلیکیشن آدم و حوا را دانلود و سپس نصب کرد.در پیج آدم و حوا هم اپلیکیشن و وب اپلیکیشن لینک شده است.در استورهای مختلف هم نسخه اندرویدی ، IOS، وب اپلیکیشن و Desktop وجود دارد.از Deskop کامپیوتر و لپ‌تاپ هم  می‌توانند استفاده کنند.

 گام نخست؛ همسان گزینی و واسطه گری

 در بخش همسان‌گزینی، افراد وارد سیستم آدم و حوا می‌شوند.کسانی که قصد و نیت ازدواج دارند فرم‌هایی را تحت نظر  بنام‌ترین و به روزترین اساتید در حوزه خانواده کامل می‌کنند. حدود ۱۴۰سوال در این فرم‌ها وجود دارد.

۷۰ سوال مربوط به ویژگی‌های شخصی فرد و  ۷۰ سوال دیگر معیارهای وی نسبت‌ به همسرش است. درحال‌حاضر ۳۵۵۵ فرم فعال داریم و تا امروز ۳۳۰۰ فرم ثبت‌شده است.بیشترین سن نقطه‌ای ۲۸ سال است. ۶۰ درصد کاربران خانم و ۴۰ درصد آقا هستند.۸۴ درصد سابقه ازدواج ندارند.۱۶ درصد طلاق گرفته‌اند و ۱ درصد همسرانشان از دنیا رفته‌اند.

 در فرم‌های موجود در این سامانه به مواردی همچون  مقید بودن به پرداخت خمس و زکات، حجاب، شرکت در مناسبات اجتماعی و مرجع تقلید نیز پرداخته می‌شود در این سامانه همچنین میزان درآمد طرفین هم لحاظ می‌شود که در میان فرم‌های ثبت‌شده ۲۶ درصد ۳۵ میلیون و ۳۴درصد بین ۵۸ میلیون،۱۸ درصد ۸۱۱ میلیون و ۸ درصد ۱۱۱۵ میلیون درآمد دارند.بیشترین فرم‌ها از تهران خراسان‌رضوی قم اصفهان شیراز و البرز هستند.

 *چه موقع پای رابط یا  واسطه ازدواج به میان می آید ؟

  پس‌از پر کردن این فرم ها،  شخص باید خانواده و یا هر رابطی را که در نظر دارد به ما معرفی کند.رابط کسی است که در قدیم وظیفه خواستگاری کردن برای آقا و یا وظیفه پاسخ‌دادن به خواستگار را برای خانم بر عهده دارد معمولاً در عرف جامعه ایرانی این رابط مادران هستند.البته ما در فرم‌ها رابطین دیگری نیز قرار داده‌ایم که اگر معذوریتی برای دو طرف وجود داشت؛ مثلاً مادر فرد از دنیا رفته بود، رابطین دیگری باشند تا امر ازدواج بتواند به سرانجام برسد.

 در مرحله آخر باید مدارک شناسایی را بارگذاری کنند‌ که بعد از تکمیل همه این‌ موارد سیستم‌هایی برای احراز وجود دارد. با اتصال به سامانه‌های مختلف یا تماس‌هایی که با خانواده این عزیزان گرفته می‌شود. اطلاعات احراز می‌شود. پس از تکمیل  آزمون شخصیتی، با استفاده  از سیستم هوشمند همسان‌ گزینی،  بر مبنای الگوریتم‌های هوش مصنوعی و شبکه عصبی و معیارهای آن شخص و ویژگی‌هایش نزدیک‌ترین شخص  به او معرفی می شود.آقا می‌تواند نسبت‌به فرد پیشنهادی  درخواست  وساطت دهد و یا نزدیک‌ترین فرد بعدی را تقاضا کند.

توجه داشته باشید که اطلاعاتی که افراد از هم می‌بینند فقط همان معیارها و ویژگی‌ها و تیپ شخصیتی آن‌هاست و تا زمانی‌که کار انتخاب به قطعی شدن نرسد نام،  نام خانوادگی و شماره‌تلفن برای هیچ کدام  از دو طرف قابل رویت نیست. وقتی‌که آقا درخواست وساطت از خانم را می‌دهد فرم آقا بدون نام و مشخصات برای  خانم ارسال می‌شود.

 خانم با مطالعه خصوصیات آقا می‌تواند ایشان را تایید و یا رد کند. اگر تأیید کند در مرحله بعد رابطه آقا با مجموعه آدم و حوا مرتبط می‌شود و اطلاعات تکمیلی برای تماس را دریافت می کند.در نهایت مثل روش اصیل و قدیمی رابط‌ها با هم قرار خواستگاری می‌گذارند.

 

*اینطور که از شواهد برمی‌آید ،قرار نیست که آدم و حوا صرفاً یک سامانه باشد؟

مجموعه  آدم و حوا کاربران خود را رها نمی‌کند  ، با آن‌ها دائماً در ارتباط است و روند خواستگاری و پس از آن را نیز رصد می‌کند.

از آنجا که هدف اصلی این مجموعه رفع موانع و رسیدن به یک نتیجه مطلوب است   بعد از رسیدن به مرحله خواستگاری نیز، دائماً با دو طرف در ارتباط خواهد بود و با Push Notification ،  پیامک و روش‌های مختلف برای گرفتن نتیجه خواستگاری در ارتباط می‌ماند.

به طور مثال  اگر  موردی مثل اختلاف در مهریه پیش‌آمده باشد  خدمات مشاوره‌ای آدم و حوا وارد عمل می‌شود و برای رفع مشکل تلاش می‌کند.

چنانچه سیستم خبری دریافت نکند،  به کارشناسان هشدار می‌دهد که  در این مرحله  دو طرف هیچ خبری نمی‌دهند و باید این خواستگاری پیگیری شود. از آنجا که سامانه آدم و حوا در همه مراحل از دو خانواده خبر می‌گیرد ،  اگر در  بیان اتفاقات روی‌داده تضاد و مغایرتی وجود داشته باشد آن را متوجه می‌شود و درصدد برطرف کردن مشکلات احتمالی برمی‌آید.

در برخی موارد ممکن است آقا برای بارهای متعدد به خواستگاری برود ویا خانمی مدام خواستگار را رد کند،در اینجا سیستم برای علت یابی وارد عمل می شود. اگر مشکلی باشد شخص را مجاب می‌کند تا دوره «آداب خواستگاری» آقای واعظ موسوی را ببیند.

 *از نظر کارشناسان این حوزه، خط ‌قرمزها در همسان‌گزینی و واسطه‌گری چیست؟

  اساتید و کارشناسان خبره و در راس آن‌ها حاج‌آقا عباسی ولدی که خود صاحب ده‌ها جلد کتاب در این حوزه هستند, ماه‌ها روی این پروژه وقت گذاشتند. پس‌از بررسی پروتکل‌ها و مسیری که باید از لحاظ فنی طی شود، چند خط‌قرمز حاشیه‌ساز در ابتدای مسیر مشخص شد:

۱_ اولین مورد اصالت و خانواده است. در سیستم آدم و حوا مثل روش‌های سنتی، درنهایت خانواده‌ها هستند که به‌هم مرتبط می‌شوند و خانواده آقا از خانواده خانم خواستگاری می‌کند.

۲_ در این سیستم خدمات ازدواج موقت وجود ندارد.

۳_برای متقاضیان چندهمسری نیز این سیستم هیچ نوع خدماتی ارائه نمی‌دهد.

 *در پروسه ثبت‌نام  سامانه آدم و حوا، مخاطبان شما صداقت دارند که اطلاعات صحیح را ثبت کنند؟

  در سامانه آدم و حوا مرحله به مرحله به خانم و آقا ویدئو نشان و به آن‌ها توضیح داده می‌شود که چرا این سوال را از شما می‌پرسیم، شرط صداقت چیست،  پاسخ به این سوال چه دلیلی دارد  و اگر راست بگویی برای تو چه نفعی دارد.در این مدت  بازخورد زیادی داشته‌است که برخی ثبت‌نام و پر کردن این فرم‌ها رایک پروسه آموزشی دانسته  و اذعان  کرده اند به بسیاری از این سوالات اصلا فکر نکرده بودند و ازآنجاکه واقعاً قصد ازدواج  دارند وقت می‌گذارند و با دقت و صداقت پاسخ می‌دهند.

 ما در ابتدا هم توضیح می‌دهیم که این پروسه یک ساعت وقت شما را می‌گیرد و قطعا زندگی شما  آن‌قدر ارزش دارد که یک ساعت برای آن وقت بگذارید.

  گام دوم؛ آموزش  از نوجوانی والدین تا ۷ سالگی فرزندان

 در بخش خدمات آموزشی سرفصل‌های متعددی داریم که از دوران نوجوانی آغاز می‌شود و تا هفت‌سالگی فرزندان و تلاش برای امر تربیت آنان ادامه دارد این خدمات عبارت‌اند از:

 ۱_دوران نوجوانی و آمادگی برای ازدواج تا زمان خواستگاری رفتن،  رسم و رسومات، آداب و تکنیک‌ها، سؤالات و تحقیقات، دوران نامزدی

۲_ دوران عقد

۳_ ازدواج و رفتن زیر یک سقف

۴_ مسائل جنسی

۵_نیت و اقدام برای فرزندآوری و تربیت فرزند تا سن هفت‌سالگی.

برای این سرفصل‌ها با بهترین اساتیدی که در این حوزه‌ها مشغول به فعالیت هستند دوره‌های آموزشی را ضبط کرده‌ایم اساتید ماهری همچون دکتر حورایی، دکتر داوودی

نژاد،دکتر اصغری نکاح، دکتر نیلچی زاده،دکتر حافظ، استاد وکیلی،دکتر آذریان، دکتر فردوسی، دکترپیغامی، دکتر واعظ موسوی، دکتر حسینی و دکتر صادقیان که از این اساتید حدود ده‌هزار دقیقه ویدئوی آموزشی در دوره‌های مختلف در آکادمی آموزشی آدم و حوا قرار داده شده است.

 *بعد از ازدواج حمایت آدم  و حوا  برای تازه عروس و داماد  ادامه دارد  یا خیر ؟

 بعد از ازدواج هم  بسته ازدواج  رایگان به ارزش دو میلیون تومان تقدیم زوج‌ها یی می‌شود که توسط این مجموعه با یکدیگر آشنا شده اند.یکی از مواردی که در این بسته مفصل به آن پرداخته شده است دوران عقد و کیفیت رفت و آمدها، ارتباط  خانواده ها و روابط میان زوجین است. همچنین در آکادمی آموزشی آدم و حوا، یک سرفصل محتوایی به نام زیر یک سقف وجود دارد که به مواردی همچون تفاوت به تفاهم، فوت‌وفن ایجاد صمیمیت با همسر، رازهای زندگی عاشقانه، نزدیک‌ترین فرمول دلبری، اتاق خواب رؤیایی و حتی بحث فرزند آوری می‌پردازد.

 *تا آنجایی که شنیده ایم شرکت در  جلسات و کارگاهها صرفاً برای کسانی نیست که برای همسان‌گزینی و امر ازدواج در سامانه ثبت‌نام می‌کنند و حضور برای عموم آزاد است در این مورد توضیح دهید

 ما تعداد زیادی دانشجو در دوره‌های آموزشی داریم که برای ازدواج وارد این سامانه نشده‌اند و حتی در بسیاری از دوره‌ها مثل دوره ای آموزشی  با عنوان:« حتی اگر یک بار به طلاق فکر کرده ای؟»

افراد متأهل نیز وارد می‌شوند.کارگاه‌های مجموعه آدم و حوا  به‌صورت رایگان و مجازی برگزار می‌شود و با انجام نظر سنجی، افراد می‌توانند در یک فضای مشارکتی نظرات خود را ارائه دهند. ازجمله این موارد می‌توان به کارگاه شکست عشقی اشاره کرد که در آن ۱۴۰۰ نفر ثبت‌نام کردند.

همچنین کارگاهی  مربوط به سوالات خواستگاری با این محتوا که در خواستگاری چه بپرسیم؟ و چگونه بپرسیم؟ در این کارگاه نیز ۲۷۰۰ نفر ثبت‌نام کردند.« تاثیر خود ارضایی و پورن بر ازدواج» و «آنچه یک جوان مجرد باید از رابطه جنسی بعد از ازدواج بداند» نیز از موضوعات بسیار مهم است که محور برگزاری یکی دیگر از جلسات آموزشی مجموعه آدم و حواست. بررسی وضعیت کسانی که برای ازدواج با خانواده خود مشکل دارندو نگاهی به جوانب آن نیز موضوع  کارگاهی دیگر است. ما در این کارگاه شخص را مجاب می‌کنیم تا با خانواده  پای بحث بنشیند.چرا که  متأسفانه برخی خانواده‌ها هیچ درکی از نیاز جوانان به ازدواج ندارند  .

 گام سوم

درحال‌حاضر ۱٠۲٠پرونده مشاوره‌ای داریم

در قسمت خدمات مشاوره سامانه آدم و حوا، مشاوره های حل اختلاف و تعارض وجود دارد. بخش مشاوره به‌صورت پایلوت فعلا راه‌اندازی شده‌است و با۲_۳مشاور پاسخگوی سوالات است.درحال‌حاضر ۱٠۲٠پرونده مشاوره‌ای داریم که به این بخش ارجاع شده‌است.پ این مشاوره‌ها به‌صورت حضوری، تلفنی و یا تصویری  انجام می‌شوند  .برخی موارد نیز به صورت سوال و جوابهای کوتاه است. بطور مثال شخصی می‌پرسد: برای من خواستگار آمده و فلان سؤال را پرسیده است ، چه پاسخی بدهم؟و مشاور پاسخ کوتاهی به او می‌دهد.

گام چهارم، تلاش برای ازدواج آسان 

در بخش خدمات تسهیل‌گری که کاری پیچیده و پرزحمت است ، سامانه آدم و حوا همه توان و بستر فنی خود را در اختیار مؤسسات، شرکت ها و مراجعی  قرار می‌دهد که کار تسهیل‌گری را برعهده دارند از جمله موسسه  شفا (شبکه فعالین ازدواج) در یزد  که با زحمت فراوان کار بستن قرارداد با کارخانه ها و گرفتن تخفیف را انجام می دهد.

همچنین در این بخش افرادی هستند که درخواست مشارکت می دهند؛ مثلا می گویند ما تالار،  آتلیه، گلفروشی و… داریم و می‌خواهیم تخفیف بدهیم و یا  قصد مشارکت در امر تسهیل‌ گری در ازدواج را داریم. مجموعه آدم و حوا با این افراد نیز وارد همکاریتون و تفاهم می‌شود.این بخش در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

 گام پنجم:شبکه‌سازی واسطین ، افزایش آمار ازدواج مناسب

  پنجمین خدمت در سامانه آدم و حوا شبکه‌سازی واسطین است که از لحاظ فنی پیاده‌سازی شده‌ اما پروتکل‌های اجرایی آن حساسیت‌هایی دارد.در حال حاضر افراد زیادی هستند که خودشان به‌صورت شخصی واسطه‌گری ازدواج را انجام می‌دهند

 مساجد نیز در این زمینه نقش بسیار مؤثری ایفا کرده‌اند اما آدم و حوا قصد دارد به تمامی این مجموعه‌ها پروتکلی  تقدیم کند تا افرادی که نقش واسطه دارند بتوانند از سیستم آن  استفاده کنند.

بدون‌شک اتصال این مجموعه‌ها به سامانه آدم و حوا بر اعتبارشان می افزاید و  در مجموع این شبکه‌سازی نقش بسیار مؤثری در افزایش آمار ازدواج مناسب خواهد داشت.

*اینطور که به نظر می‌آید سخت‌ترین مرحله وقتی است که مخاطبان باید در فرم‌ها  سوال‌های ریز و درشت را پاسخ دهند؛ درست است ؟

متاسفانه از آنجا که جوانان نگران نگاه جامعه به خود هستند از پر کردن فرم‌ها و ثبت‌نام در این مجموعه پرهیز می‌کنند و بیشترین دغدغه مجموعه آدم و حوا نیز همین است .بیشترین رنج سنی در کاربرهای این سامانه ۲۳_۳۱ سال است  و خود  خلاف این حرف است  که دختران  ناامید از ازدواج  و کسانی که  فکر می‌کنند دیگر شانسی برای تشکیل زندگی  ندارند در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند.

 *از آنجا که حوزه فعالیت شما جذابیت های خاص خودش را دارد شنیدن نمونه هایی از وساطت آدم و حوا باید جالب باشد.

 دختر خانم و آقا پسری در یک محله  تهران زندگی می‌کردند، با اینکه  فاصله محل سکونت آن‌ها  تنها دو کوچه بود اما تا به حال یکدیگر را ندیده بودند و مجموعه آدم وحوا واسطه ازدواج  آن ها شد.

 دختر خانمی می‌گفت: به حرم امام رضا علیه‌السلام رفته بودم تا برای داشتن همسر خوب دعا کنم در حرم نشسته بودم خانمی پرسید چند سالته؟ ازدواج کردی؟ گفتم بیست و دو ساله‌ام و موردش پیدا نشده. به توصیه آن خانم آدم و حوا را نصب کردم .چند وقت بعد روز ولادت امام رضا علیه‌السلام با همسرم عقد کردیم.

 خانمی هم  سه چهار خواستگار داشت اما خواستگارانی که با معیارهای خانواده سازگار نبودند.به قول خودش تنها جایی‌که توانست با در نظر گرفتن تمام آنچه که می‌خواهد به مورد دلخواهش برسد سامانه آدم و حوا بود  .

شخصی هم که یکی دو سال پیش با واسطه آدم و حوا  ازدواج‌کرد و  عکس فرزندش را فرستاد و از مجموعه ما تشکر کرد.

*با توجه به تجربه ای که در این چند سال اندوخته اید چه توصیه ای به جوان‌ها دارید ؟

 آدم و حوا یک کار هوشمند، علمی و دقیق است. اگر صد تا خواستگار دارید بگذارید ما صد و یکمی را بفرستیم . اگر هزار جا خواستگاری رفته‌اید هزار و یکمی را از این‌جا بروید.ما داریم صحبت از یک کار علمی می‌کنیم. کاری که با توجه به شرایط فعلی جامعه  بسیار با اهمیت است .واقعاً معرفی دو فرد مناسب و خوب به یکدیگر  کار دشواری است. ممکن است دو نفر خوب باشند، اما برای هم ساخته نشده باشند. ما دنبال این هستیم که دو نفری را که برای هم خوبند به هم برسانیم.

این سامانه قرار است که دانش بنیان و به‌عنوان صنایع خلاق ثبت شود.در این سیستم الگوریتم‌های هوش مصنوعی وارد عمل می شود و سعی بر این است که از روی تیپ شخصیتی، رفتار و آزمون‌های شخصیت‌ شناسی، نزدیک‌ترین فرد به شما معرفی شود. حرف ما این است که در این سیستم شما می توانید با ۱۴۰ تا از ویژگی‌های طرف مقابل  آشنا شوید. اتفاقی که با این دقت، معمولا در یک خواستگاری اتفاق نخواهد افتاد.این‌جا سعی می‌شود آنچه مناسب شماست، به شما معرفی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *