مسئولیت اجتماعی

جامعه و فرد در یک رابطه مستقیم هستند و تاثیر گذاری آن ها بر یکدیگر پوشیده نیست. از این رو است که افراد یک جامعه نقش بسزا در پویایی و رشد آن را فراهم می کنند. علاوه بر افراد، بنگاه های اقتصادی و شرکت ها نیز در قبال جامعه پیرامون خود مسئولند؛ اغلب کمک های خیرخواهانه فردی در جامعه ما فرهنگی جا افتاده و قابل پذیرش است اما شرکت های زیادی نیستند که نگاهی دقیق تر نسبت به آنچه مسئولیت اجتماعی شرکتها نامیده می شود، داشته باشند. در تعاریف بین المللی حوزه های اخلاق تجاری تولید محصولات سبز (سازگار با محیط زیست) و کمک به حل مسائل اجتماعی جامعه برای این مفهوم تعریف شده است.

مقوله مسئولیت اجتماعی شرکتها تلاش دارد تا این مفهوم بنیادین را در اقتصاد قرن بیست و یکمی رواج دهد که خریداران نهایی کالا یا خدمات تنها اشخاصی نیستند که از خرید آن سود یا ضرر می کنند، بلکه دامنه سهامداران و ذینفعان بیش از مشتریان نهایی شرکت هاست.

در دنیای امروز با توجه به این مورد که برای رفع مشکلات نیاز های جامعه بیش از توانایی دولت ها و یا خیرین سنتی می باشد موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها، از مواردیست که شرکتها را مجاب می کند که با همراهی خیریه ها میزان تعهد اخلاقی خود را به عموم جامعه و مشتریان خود نشان بدهند.