خبرگزاری فارس: این نهال‌ها، خاصیت «ضد بیکاری» دارد!/ از نخلستان‌های خرمشهر با یک اشتغالزایی سبز+فیلم


به گزارش روابط عمومی جمعیت امام رضایی ها به نقل از  خبرگزاری فارس،  حکایت یک تیر و چند نشان شنیده‌ای؟ دغدغه‌مندان محیط زیست، سبزترین نسخه‌اش را پیش چشم‌مان قرار داده‌اند. این روزها که طبیعت برای استقبال از بهار لحظه‌شماری می‌کند و عروسی به کوچه علاقه‌مندان گل و گیاه و درخت رسیده،‌ به هر گوشه کشور که نگاه کنی، یک طرح خلاقانه برای گسترش فضای سبز در حال اجراست. در این میان اما،‌ طرح‌های درختکاری که با ارزش افزوده ماندگاری به نام اشتغالزایی برای اقشار کم‌بضاعت همراه شده، حکایت دیگری دارد. اینطور است که به بهانه هفته درختکاری،‌ بازار نهال‌هایی که قرار است منبع درآمد جوانان و خانواده‌های ضعیف آبرومند در نقاط مختلف کشور باشد،‌ حسابی داغ شده و خیلی‌ها مشتاقند با کم و زیاد جیب‌شان در این داستان یک تیر و چند نشان جذاب سهیم باشند. با روایت جمع و جور ما از چند نمونه از این طرح‌های سبز اشتغال‌آفرین همراه باشید، شاید شما هم مشتری این بازار پرسود شدید.

برگ اول:

نخل‌هایی برای آبادانی خرم+شهر

صحبت از فعالیت‌های اشتغال‌آفرینی در مناطق محروم که به میان می‌آید، یکی از اولین اسم‌هایی که در ذهن تداعی می‌شود، جمعیت امام رضایی‌هاست؛ مجموعه مردمی شناخته‌شده‌ای که کارنامه پرباری در عرصه فعالیت‌های جهادی و محرومیت‌زدایی دارد. در زمینه اشتغالزایی با کاشت درخت هم، امام رضایی‌ها با طرح «سرزمین خرم»، حضور پررنگی داشته‌اند. سرزمین خرم که با مطالعات تخصصی در ابعاد ملی طراحی شده بود، در قدم اول در اسفند ماه سال 1400 به صورت آزمایشی در خرمشهر اجرایی شد. این طرح که با هدف کارآفرینی برای نیازمندان خرمشهری از طریق کاشت درخت نخل به اجرا درآمد، به پروژه «خرم + شهر» معروف شد.

«عباس بخشی»، یکی از اعضای جمعیت امام رضایی‌ها، از چگونگی اجرای این طرح اشتغال‌آفرین اینطور می‌گوید: «جامعه هدف طرح خرم+شهر، افرادی بودند که با وجود داشتن زمین، به دلیل مشکلات مالی، نتوانسته بودند شغل آبا و اجدادی‌شان را ادامه دهند. جمعیت امام رضایی‌ها با کمک خیّران از یک طرف به این کشاورزان، پاجوش نخل داد تا در زمین‌هایشان بکارند و از طرف دیگر، با کمک کارشناسان و کشاورزان موفق محلی، به آنها کمک کرد زمین‌های شور و غیرقابل کشت‌شان را اصلاح و احیا کنند تا برای کاشت پاجوش‌های نخل، آماده شوند.

پاجوش های نخل که به تازگی در زمین های استان های جنوبی کاشته شده است

البته این طرح، یک معامله دو سر برد بود چون کشاورزان خرمشهری متعهد شدند خودشان هم حلقه‌ای از این زنجیره نیکوکاری باشند؛ به این ترتیب که وقتی نخل‌های کاشته‌شده به ثمردهی رسید، بخشی از عواید فروش محصولشان را به فعالیت‌های خیریه جمعیت امام رضایی‌ها در همان منطقه خودشان اختصاص دهند.»

همه با هم برای «سرزمین خرم»

اگر از نتایج طرح خرم+شهر خواسته باشید، با حمایت همیشگی مردم خیّر ایران، با موفقیت همراه بود و باعث شد طرح «سرزمین خرم» با یک پشتوانه مناسب وارد فاز اجرایی شود. این طرح گسترده که با هدف محرومیت‌زدایی در کشور با نگاه توسعه پایدار طراحی شده بود، در شروع سال 1401 در قالب کاشت نخل در 6 استان جنوبی کشور ازجمله فارس، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمان کلید خورد و هم کشاورزان محروم و هم افراد نیازمند فاقد زمین را تحت پوشش کارآفرینی سبزش قرار داد: «در طرح سرزمین خرم، به کشاورزان کم‌بضاعتی که زمین دارند ولی توانایی مالی برای آباد کردن آن ندارند، پاجوش نخل می‌دهیم که در زمین خودشان بکارند و با پرورش آن به محصول و درآمد برسند.

*نخل های پربرکتی که با کمک خیّران، گره اشتغال را باز می کنند

اما گروه دیگری هم در این استان‌ها، جامعه هدف ما هستند؛ افراد نیازمندی که زمین ندارند اما تجربه کار کشاورزی و باغداری دارند. ما با کمک خیّران محلی، برای این عزیزان هم، ایجاد اشتغال می‌کنیم. افراد شناسایی‌شده را به این خیّران معرفی می‌کنیم و آنها هم ترتیبی می‌دهند که این افراد جویای کار در نخلستان‌هایشان مشغول کار و صاحب درآمد شوند. البته این فقط بخش کوچکی از کمک‌های خیّران بومی استان‌های 6 گانه به طرح ماست و آنها به شیوه‌های مختلف در این طرح کارآفرینی سهیم می‌شوند.»

اهدای نخل، مثل زندگی دادن به یک انسان است

بی‌دلیل نیست که واحد شمارش انسان و نخل، یکسان است. شما هم اگر مثل جهادگران شاهد جان گرفتن دوباره زندگی خانواده‌های عزتمند جنوب کشور با اجرای طرح کاشت نخل بودید، باور می‌کردید اهدای نخل، مثل زندگی دادن به یک انسان است. با همین نگاه بوده که جمعیت امام رضایی‌ها این بار هم برای اجرای طرح گره‌گشایشان، حسابی روی کمک و همراهی مردم سراسر ایران حساب باز کرده و البته مثل همیشه هم پاسخ شیرینی از آنها گرفته‌اند. بخشی در این باره می‌گوید: «پویش سرزمین خرم، اولین بار در ماه مبارک رمضان و از طریق برنامه سحرهای شبکه افق سیما به مردم خیّر ایران معرفی شد.

در روزهای ماه مبارک رمضان، هموطنان می‌توانستند به نیّت امیرالمؤمنین (ع) و با پرداخت مبلغ 110 هزار تومان (کمترین هزینه لازم برای تهیه پاجوش نخل در استان خوزستان)، یک نفر نخل خریداری کرده و از این طریق در این پویش مشارکت کنند. با استقبال ارزشمند هموطنان از پویش سرزمین خرم، اجرای آن بعد از پایان ماه مبارک هم ادامه پیدا کرد و حمایت مردم ما را مصمم کرد تا تمام 6 استان موردنظرمان پر از نخلستان‌های پربار نشود، از این تلاش دست برنداریم.»

خوب است بدانید اهالی قدرشناس امام رضایی‌ها هم، محبت حامیان پویش سرزمین خرم را بی‌جواب نمی‌گذارند: «در نظر داریم سامانه‌ای برای ماندگار کردن نام مشارکت‌کنندگان در این پویش، طراحی کنیم. بر این اساس، هموطن عزیزی که هزینه یک نخل را تقبل می‌کند، اگر تمایل داشته باشد، ما آن نخل را به نام خودش پلاک می‌کنیم. در ماه مبارک رمضان هم این پویش را با پلاک کردن چند نخل به نام شهدای مدافع حرم، متبرک کردیم. البته خالی از لطف نیست که بگویم ما در این پویش، برای جلب کمک شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، صاحبان صنایع و کارخانه‌داران و… هم برنامه داریم. برای مثال، بانک‌ها می‌توانند از جنبه مسئولیت اجتماعی به حامیان پویش سرزمین خرم ملحق شوند. در این بخش هم، چنانچه با کمک یک بانک بتوانیم زمینی را احیا کرده و در آن پاجوش نخل بکاریم، می‌توانیم آن باغ و نخلستان را به نام آن بانک نامگذاری کنیم تا این حرکت خیرخواهانه آنها ماندگار شود.»

*علاقه‌مندان برای مشارکت در پویش سرزمین خرم، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به دو شیوه واریز کنند:

1) شماره کارت 5041721111865169

2) شماره‌گیری کد دستوری #888*780* (گزینه پروژه‌ها، گزینه سرزمین خرم)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *