باز هم زلزله و دلهره در بندر گناوه


عصر جمعه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر، مرز استان‌های بوشهر و فارس و حوالی بندر گناوه را لرزاند. زلزله‌ای که پس از روزها هنوز هم بندرنشینان را رها نکرده است و خواب آنان را به آشفتگی کشانده…

اولین بار روز ۲۹ فروردین ماه بود که زلزله ۵.۹ ریشتری بیش از ۲۳ روستای شهرستان گناوه واقع در استان بوشهر را تحت تاثیر قرار داد، از “تاج ملکی” تا “گُمارون” و “محمدصالحی” و “شول” و “کُلر”؛ شدت زلزله آخر فروردین تا جایی بود که استان‌های همجوار خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد را نیز لرزاند.

زلزله‌ی عصر جمعه امّا در شهرستان های دیلم و گناوه و دشتستان نیز احساس شده و به گفته مدیرکل بحران استانداری بوشهر ترک های ریزی در تعدادی از ساختمان‌ها و همچنین مواردی از ریزش دیوار گزارش شده و خوشبختانه خسارت جانی نداشته است.

گروه های ارزیاب به محل وقوع زلزله رفتند

جهانگیر دهقانی همچنین از اعزام گروه های ارزیاب به محل وقوع زلزله در استان‌های بوشهر و فارس خبر داده و عنوان کرد: “فرمانداری و هلال احمر به سرعت برای بررسی میزان خسارت‌های احتمالی وارد عمل شده‌اند.

به گفته غلامرضا مهرجو، فرماندار گناوه، مرکز این زلزله روستاهای شول و کلر بوده و گروه های ارزیابی برای بررسی آسیب‌ها به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند.

آغاز دوباره روزهای پر اضطراب گناوه 

در روزهای بعد از زلزله ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ گناوه صدها بار لرزیده است گویی بر روی گسل قرار گرفته، پس لرزه هایی با قدرت و شدت کم و زیاد و اعماق مختلف زمین که خواب مردم گناوه را آشفته کرده و آسایش آنان را گرفته؛ تا امروز که دوباره زلزله ۵.۲ ریشتری بر سر این مردم آوار شد تا روزهای پردلهره دیگری را بگذرانند.

در زلزله اخیر حتی منازل نوساز واقع در محلات قدیمی گناوه و یا بافت جدید و نوساز نیز دچار خسارت‌هایی شده‌اند. با اینکه خسارت‌های زلزله‌ها شدید نبوده اما ترس و هراس به دل مردم انداخته تا جایی که شب‌ها نمی‌توانند با آرامش و به دور از دلهره ساعتی را در خانه بیاسایند.

گزارشی مبنی بر خسارت به روستاییان نداشته‌ایم

فرماندار گناوه با بیان اینکه زلزله ۵ ریشتری تا کنون خسارتی نداشته، گفت: زمین لرزه ۵ ریشتری عصر جمعه تاکنون خسارتی در بر نداشته، به محض وقوع زلزله با دهیاران و شوراهای روستاها تماس گرفته و به آنان اعلام شد در صورت بروز خسارات اعلام کنند.

به گفته غلامرضا مهرجو بخشدار مرکزی و تیم امداد و نجات هلال احمر به منظور بررسی‌های بیشتر به مناطق روستایی اعزام شدند و خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت به روستاییان ارسال نشده است.

وی می‌گوید کارشناسان اعلام کرده‌اند پس لرزه های گناوه در ادامه زمین لرزه ۵.۹ ریشتری ۲۹ فروردین ماه یک امر طبیعی است ولی مردم از تداوم آن دل نگران هستند.

اعزام کارشناسان بنیاد مسکن به مناطق زلزله زده

به گزارش سادس، دقایقی پس از وقوع زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرستانهای گناوه و دیلم، کارشناسان بنیاد مسکن به منظور بررسی میزان خسارت‌های احتمالی به مناطق زلزله‌زده در این دو شهرستان اعزام شده‌اند.

گفته می‌شود زلزله ۵.۲ ریشتری عصر جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در ساعت ۱۶:۲۲ بعدازظهر رخ داده و شدت زمین لرزه در ۴ نقطه از شهرستان گناوه بیشتر بوده است.

منبع: سادس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *