خبرگزاری تسنیم: خدمات “جمعیت امام رضایی‌ها” در مناطق زلزله‌زده خوی؛ از پخت غذای گرم روزانه تا توزیع مواد غذایی و ایجاد کمپ زلزله‌زدگان


مدیر عامل جمعیت امام رضایی‌ها گفت: توزیع ۲۰۰ هزار قرص نان، ۱۷۵ هزار وعده غذایی گرم، برپایی کمپ برای زلزله‌زدگان، ۳ هزار هیتر، ۶ هزار پتو، ۲۵ هزار کنسرو، ۴ تن خرما، ۲۰ تن میوه و اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌ها و خدمات جمعیت‌ در خوی بوده است.

به گزارش روابط عمومی جمعیت امام رضایی ها به نقل از  خبرگزاری تسنیم، “جمعیت امام رضایی‌ها” یک سازمان مردم‌نهاد اجتماعی است که توسعه‌دهنده ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان در عرصه اجتماعی است و همزمان با فعالیت در حوزه امداد‌رسانی و سازماندهی نیروهای داوطلب در فعالیت‌های اجتماعی و بلایای طبیعی، “شتاب‌دهنده هم‌نو” را برای نوآوری در حوزه اجتماعی تأسیس کرده است.

پس از حضور در بحران‌های متعدد، کمک به حل معضلات اجتماعی که مردم به طور مستمر با آن درگیر هستند از برنامه‌های مهم جمعیت امام رضایی‌ها شده است از این رو شتاب‌دهنده هم‌نو با راه‌اندازی مجموعه‌های تخصصی نوآورانه مثل دوباره زندگی، سفره‌دار، آدم و حوا و … به منظور یافتن راه‌حلی تخصصی و علمی برای این معضلات و دیگر مباحث اجتماعی برآمد.

پروژه‌های سرزمین خرم (کمک به کارآفرینی و ارتقاء فعالیت کشاورزان نیازمند کشور و جلوگیری از پدیده بیابان‌زایی و ریزگردها) و سرزمین آباد (آبرسانی به روستاهای مناطق محروم کشور) با همکاری مردم و استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی نهاد‌ها و شرکت‌های اقتصادی به طور مداوم در حال اجراست و تاکنون جمعیت امام رضایی‌ها توانسته در استان خوزستان به 36 روستا و در استان سیستان و بلوچستان به 46 روستا آبرسانی کند. در فاز اول پروژه “سرزمین خرم” اقدام به اهدای 1039 پاجوش نخل به کشاورزان نیازمند شهرهای آبادان و خرمشهر کرده است.

جمعیت امام رضایی‌ها با تکیه بر دانش و تجربه حضور در مسائل اجتماعی، با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در راستای عملکرد مؤثر آنها در حوزه مسئولیت اجتماعی در بحث آبرسانی به روستاهای محروم کشور و حمایت از کشاورزان وارد و بخشی اعظمی از هزینه آبررسانی این روستاها و کمک به کاشت درخت از این محل جمع‌آوری کرده است. جمعیت امام رضایی‌ها پیش‌تر در بحران‌های اجتماعی همانند سیل، زلزله و کرونا از ظرفیت مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و مالی استفاده کرده است.

سازمان امداد و کمک‌رسانی جمعیت امام رضایی‌ها با راه‌اندازی پویش “کنارتم هموطن” که رسالتش امداد و خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی است، از بدو فعالیت برای یاری به هموطنان آسیب‌دیده و دیگر کشورها در 43 بحران داخلی و بین‌المللی از جمله سیل، زلزله، آبگرفتگی، طوفان شن، کرونا و … ورود کرده است.

 جمعیت امام رضایی‌ها با وقوع هر بحران در مرحله اول ضمن برآورد میزان خسارات، شناسایی و ارزیابی مشکلات اقدام به برنامه‌ریزی لازم برای کمک‌رسانی هدفمند می‌کند. زلزله 8 بهمن ماه 1401 شهر “خوی” در استان آذربایجان غربی آخرین بحرانی بود که جمعیت امام رضایی‌ها از ابتدای وقوع این زمین‌لرزه تا آخرین لحظه در کنار مردم شریف مناطق بحران‌زده بوده است و این خدمت‌رسانی پس از یک ماه هنوز ادامه دارد.

مجموعه‌ای از خیرین مردمی، چهره‌های سرشناس ملی، خیریه‌های سراسر کشور و برخی از کارخانجات، تولیدکنندگان و تجار بزرگ با کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی در این امر خیر به جمعیت امام رضایی‌ها یاری ‌رسانند. به منظور آشنایی با خدمات مجموعه مردمی جمعیت امام‌رضایی‌ها  در زلزله خوی، گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام داوود صالحی؛ مدیر جمعیت امام رضایی‌ها انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید:

تسنیم: نقطه آغاز و ورود جمعیت امام رضایی‌ها در زلزله خوی کجا بود؟

زلزله خوی بعد از مدت زمان زیادی که سیل و زلزله در کشور اتفاق نیفتاده بود به وقوع پیوست و با توجه به پس‌لرزه‌های بسیار زیاد این زلزله، مردم از لحاظ روانی، آسیب بسیار زیادی را متحمل شدند چراکه از مهر ماه به صورت دائم، خوی با زلزله روبه‌رو بود! علی‌رغم اینکه سطح تخریب خیلی زیاد نبود اما تعدادی از زیرساخت‌ها و شاکله ساختمان‌ها تخریب شده بود و در این میان، نظام جمهوری اسلامی و مجموعه‌های مردمی بسیار زیادی در کنار مردم زلزله‌زده خوی حضور داشتند.

ما از روز اول که زلزله 5.9 ریشتری اتفاق افتاد تیم‌های ارزیاب را به منطقه اعزام کرده و حجم آسیب‌ها و خرابی‌ها را ارزیابی کردیم و نحوه حضور جمعیت امام رضایی‌ها در این بحران نیز بررسی شد و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که در فاز اول، که فاز امداد و نجات است به سمت ایجاد کمپ و ایجاد اسکان اضطراری حرکت کنیم که با همکاری هلال احمر این کار انجام شد.

زلزله ,

امسال سیاست هلال احمر در خوی، کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود و به جای اینکه چادر را به صورت انفرادی بین افراد توزیع کنند برای برپایی 110 کمپ برنامه‌ریزی کردند که یکی از کمپ‌ها در اختیار جمعیت امام رضایی‌ها قرار گرفت.

جمعیت امام رضایی‌ها در ترمینال خوی مستقر شد و 150 چادر را در آنجا نصب کرده و یک کمپ امام‌رضایی‌ها را ایجاد کردند. سیستم گرمایش، پتو و چادر تا انواع و اقسام نیازهایی که برای زندگی اضطراری نیاز دارد شامل سه وعده غذا و آب و … در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت.

زلزله ,

زلزله ,

با همکاری مجموعه اسنوا، دو کانکس ماشین لباسشوئی، اتاق بازی کودکان، اتاق تلویزیون برای کودکان و بزرگسالان ایجاد شد. یکی از مشکلات اصلی زلزله‌زدگان، مشکل پخت‌وپز‌ و غذا بود که جمعیت امام رضایی‌ها یک آشپزخانه مرکزی ایجاد کرده و 14 آشپزخانه دیگر نیز هماهنگ شد و در نهایت 175 هزار وعده غذایی گرم در مدت 20 روز تقدیم مردم عزیز خوی شد.

زلزله ,

بحث نان در روزهای اول بحران زلزله، جدی بود چرا که در روزهای اولیه زلزله، تمام نانوایی‌ها تعطیل شده بود که جمعیت، دو نانوایی سیار را با هماهنگی دوستان در آنجا مستقر کرد که دستگاه و تیم نیروی انسانی از آنها بود و آرد و … و همچنین توزیع نان درمیان جمعیت با جمعیت امام رضایی‌ها بود؛ در نهایت 200 هزار قرص نان را بین زلزله‌زدگان توزیع کردیم.

یک انبار مرکزی را ایجاد کردیم که کمک‌های مردمی را در آنجا جمع‌آوری و سپس توزیع کردیم که عملاً یک هاب مرکزی و سوله بسیار بزرگ چند هزار متری شده بود که کمک‌ها دسته‌بندی و بسته‌بندی شده و برای پخش در شهرها و روستاهای مختلف آماده می‌شدند.

در زلزله خوی، موضوع روح و روان و آرامش مردم بسیار برای ما مهم بود که در همین راستا، ایستگاه‌های صلواتی به صورت 24 ساعته فعال بودند که توزیع چایی، توزیع  غذا، پخش سرود و مراسمات شاد و فرهنگی و ایجاد فضای انگیزشی و هیجانی از جمله فعالیت‌های این ایستگاه‌های صلواتی بود.

زلزله ,

تسنیم: شبکه داوطلبان جمعیت امام رضایی‌ها، از چه اقشاری هستند؟

ما شبکه داوطلبان جمعیت امام رضایی‌ها را در خوی فعال کردیم که در آنجا حضور پیدا کردند. جمعیت امام رضایی‌ها یک شبکه داوطلبان دارد که افراد خیّر و داوطلب از همه اقشار از جمله پزشکان، تعمیرکاران، رانندگان، دانشجویان روانشناس و … در این شبکه داوطلبان حضور دارند که در بحران‌ها در منطقه بحران‌زده حضور پیدا می‌کنند.

در خوی نیز یک ستادی تشکیل شد که داوطلبان ما در آنجا حضور داشتند. در خدمات انجام شده 3 هزار هیتر، 6 هزار پتو، 1150 چادر مسافرتی، 100 هزار انواع قطعه لباس، 500 کفش نو، 12 هزار بسته بهداشتی خانم‌ها، 500 کارتن دستمال کاغذی، 650 کارتن پوشک بچه در اقلام گرمایشی و مصرفی میان زلزله‌زدگان توزیع شد.

در اقلام خوراکی 25 هزار کنسرو، 4 تن خرما، 40 تن سیب‌زمینی، 15 هزار بسته کیک و بیسکویت، 20 تن میوه و 600 بسته معیشتی شامل برنج، روغن، ماکارونی، سویا، 8 هزار بسته شیرخشک و … توزیع شد.

زلزله ,

تسنیم: نیازهای مردم زلزله‌زده خوی را چگونه دسته‌بندی و احصا کردید؟

تیم‌های ارزیاب جمعیت امام رضایی‌ها بعد از زلزله خوی در ستاد بحران حضور پیدا کردند که مسئولان از جمله هلال‌احمر، فرمانداری، امام جمعه  و … نیز حضور داشتند و از طرف مسئولان و مردم این نیازها اعلام شد که البته بخشی از اقلام، کمک‌های مردمی بود که بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شد اما بسیاری از اقلام طبق نیازهای احصاشده، جمع‌آوری و توزیع شد.

یکی از خدمات دیگر جمعیت، یک کانکس اجاق گاز بود، برای اینکه اگر خانواده‌ها طبخی داشته باشند بتوانند از آن استفاده کنند. برنامه‌ها و جشن‌های مختلفی به مناسبت‌های مختلفی از جمله 22 بهمن و … برگزار شد که از جمله‌ این برنامه‌ها حضور سلبریتی‌ها و بازیگران و .. بود. یکی از کارهای خوب جمعیت امام رضایی‌ها هماهنگی برای حضور 20 تا 30 نفر از چهره‌های جذاب و شاخص در میان زلزله‌زدگان بود.

جمعیت امام رضایی‌ها یک بسته سه ماهه بهداشتی را برای خانم‌ها آماده کرد که قیمت هر بسته بهداشتی 800 هزار تومان بود. یک پویشی نیز با عنوان “پویش بانو” راه‌اندازی کردیم  که برای کمک به بانوان آبرومند بی سرپرست و بد سرپرست است که با همراهی روبیکا این پویش آماده شد که روبیکا نیز برای وایرال کردن آن تلاش زیادی انجام داد.

زلزله ,

تسنیم: جمعیت امام رضایی‌ها هنوز در خوی حضور دارد؟

بله، جمعیت امام رضایی‌ها هنوز در خوی حضور کامل دارد و این شهر را ترک نکرده است و به عنون مثال یک پویش بسیار جدی در موضوع جهیزیه تدارک دیده‌ایم و در شب عید یک جشن بسیار خوبی را داریم و یک کمپینی را برای اهدای جهیزیه به زوج‌های جوانی که آسیب دید‌ه‌اند را داشته باشیم.

شهرستان خوی بیش از 500 هزار جمعیت دارد اما متأثرین از زلزله بالای 200 هزار نفر بوده‌اند. جمعیت‌ امام رضایی‌ها در ابتدا خدمات امدادی خود را انجام داد اما یک حجم بسیار زیادی از کمک‌های مردمی به دست ما رسیده است که آنها را برای کارهای زیرساختی نگه‌ داشته‌ایم که فعلاً به این نتیجه رسیدیم که یک آغل برای حیوانات خانگی در روستاها که اکثراً خشک و گلی بوده و آسیب دیده‌اند بسازیم و نکته بسیار مهم این است که اینها جزو وام بنیاد مسکن نیز قرار نمی‌گیرند!

اتفاقات جزیره‌ای نیز در خوی انجام شده است از جمله اینکه آقای روح‌الامینی تابلوی خود را به مردم خوی هدیه کردند یا اینکه آقای مسعود صادقلو یک کنسرتی را در خوی برگزار کرده و عواید حاصل از آن را به زلزله‌زدگان تقدیم کرد.

تا این لحظه مجموعاً 12.5 میلیارد تومان کمک‌های نقدی جمع شده است و نزدیک 7 میلیارد تومان نیز کمک‌های غیرنقدی بوده است که تا امروز بیش از 3 میلیارد هزینه شده است و 9 میلیارد نیز برای کارهای زیرساختی شهرستان خوی هزینه خواهد شد که به احتمال بسیار زیاد موضوع ساخت آغل حیوانات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جمعیت امام رضایی‌ها در کنار زلزله خوی، نیم‌نگاهی به زلزله ترکیه و سوریه نیز داشته است که تیم‌های ارزیابی ما در این دو کشور حضور پیدا کرده و کارهای ارزیابی را انجام داده‌‌اند. جمعیت امام رضایی‌ها حداقل در 43 بحران بزرگ از سیل و زلزله و برف و… حضور داشته‌اند.

یکی از گروه‌های داوطلبان جمعیت امام رضایی‌ها از شیعیان سوری هستند که در آنجا نیز آمادگی داریم که اگر از خیرین خارج از کشور کمکی باشد آنها را دریافت کنیم؛ سیاست ما جمع‌آوری پول از داخل ایران برای بحران‌های خارج از کشور نیست.

اوضاع امروز خوی بسیار خوب شده است و بیش از 90 درصد مغازه‌ها باز شده‌اند. خانه‌هایی که طبق ارزیابی بنیاد مسکن باید تخریب می‌شدند به صورت کامل تخریب شده‌ و آواربرداری شده‌اند و فرایند اعطای وام‌ها نیز آغاز شده است.

انتهای پیام/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *