میزگرد تخصصی خبرگزاری مهر درباره مجموعه آدم و حوا/ اصغری: آدم و حوا؛ راهی برای وساطت گری در امر ازدواج


به گزارش روابط عمومی جمعیت امام رضایی ها، میزگرد بررسی چالش‌های حوزه ازدواج در خبرگزاری مهر برگزار شد. در این نشست در خصوص عدم تربیت مناسب و آماده‌سازی فرزندان برای ازدواج و تاثیر آن در افزایش سن ازدواج بحث شد.

میزگرد هفته ازدواج و روز جهانی جمعیت با حضور حجت الاسلام محمد مسلم وافی فعال حوزه جمعیت و خانواده، حسین اصغری مدیر مجموعه آدم و حوا و محمد رسولی فعال حوزه نوآوری‌های اجتماعی در خبرگزاری مهر برگزار شد. در ابتدای این نشست، حجت الاسلام وافی با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت و تأثیر آن بر جامعه گفت: اگر در حوزه جمعیت به سرعت حرکت نکنیم، رسیدگی به موضوع ازدواج، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را از دست خواهیم داد چرا که جمعیت، پایه تمامی موضوعات اجتماعی است.

وی افزود: براساس آمارها سال ۹۶ از کشورهای جوان جهان خارج شدیم و در حال حاضر جزو کشورهای میانسال هستیم. در سال ۱۴۰۵ نیز قطعاً وارد تله جمعیتی خواهیم شد و یازدهمین کشور پیر دنیا خواهیم بود.

وافی با بیان اینکه ارتباط جمعیت و ازدواج یک حلقه مفقوده است، گفت: افزایش جمعیت قطعه‌ای از یک پازل است. اصولاً فرزندآوری بدون ازدواج انجام نمی‌شود و افزایش جمعیت نیز بدون ازدواج بهنگام رخ نمی‌دهد.

داستان ایجاد سربازی در کشور توسط انگلیسی‌ها

وی با اشاره به یافتن سندی درخصوص برنامه جمعیتی ایران عنوان کرد: اخیراً سندی یافت شده که در سال ۱۲۹۷ یک هیئت انگلیسی وارد ایران می‌شود و یکی از موضوعات مورد انتقاد آنها، ازدواج زودهنگام ایرانیان بوده است به همین دلیل از آن زمان طرح سربازی اجباری برای به تأخیر افتادن ازدواج در ایران اجرایی می‌شود.

وافی با بیان اینکه شیوه ازدواج در کشورمان نسبت به دهه‌های گذشته تغییر کرده، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تغییر سبک زندگی به سبک عجیب و غریبی هستیم. در واقع ازدواج‌های امروزی با مدل ازدواج آسان و ساده بسیار متفاوت است و افزایش توقع جوانان و موضوعاتی از جمله تفاوت‌های فرهنگی و عدم آمادگی جوانان برای پذیرش تعهد موجب به تأخیر افتادن ازدواج در کشور شده است.

ازدواج؛ میوه‌ای که باید چیده شود

فعال حوزه جمعیت و خانواده با اشاره به افزایش سن ازدواج، تصریح کرد: در حال حاضر میانگین سن ازدواج در کشور برای دختران ۲۳ سال و برای پسران ۲۷ سال است اما تعمیم دادن این به تمامی جوانان جامعه اثر منفی دارد و رخ دادن ازدواج‌هایی در زیر این سنین را مشکل می‌کند.

وافی گفت: هم اکنون بیش از ۱۳ میلیون جوان در سن ازدواج در کشور داریم و تعداد دختران در سن ازدواج از تعداد پسران در سن ازدواج بیشتر است. این در حالی است که دولت هیچ برنامه‌ای برای این دسته از جوانان و کسانی که تا چندین سال آینده به مرحله تجرد قطعی می‌رسند، ندارد.

عدم آموزش مبانی رفتاری به فرزندان درخانواده عامل افزایش سن ازدواج

وی بیان کرد: سن ازدواج دقیقاً شبیه میوه‌ای است که وقتی زمان آن می‌رسد باید چیده شود. زمانی که سن ازدواج جوانان بالا می‌رود، میزان مهریه، توقع جهیزیه و توقع دو طرف از همدیگر بالا رفته و همین سخت گیری ها موجب کند شدن روند ازدواج می‌شود.

فعال حوزه جمعیت و خانواده با اشاره به وضعیت ازدواج در یکی از پیرترین کشورهای جهان گفت: کشور آلمان سومین کشور پیر جهان است و به همین دلیل دارای آمار ازدواج بسیار پایینی است و با پدیده ازدواج سفید روبرو است. در صورت عدم توجه به موضوع ازدواج جوانان در کشورمان، ما نیز با بحران پیری جمعیت و عوارض آن روبرو خواهیم شد.

متأسفانه نوجوانان و جوانان ما موضوعاتی از جمله گذشت، تعهد، مسئولیت پذیری، رقابت و غیره را در سیستم آموزشی و یا در فضای خانواده کمتر کسب می‌کنند و به همین دلیل حتی جوانان با سنین بالای ۳۰ سال از نظر فکری و تربیتی آمادگی ازدواج را ندارند

وافی با تأکید بر اینکه یکی از دلایل ازدواج دیرهنگام، عدم آمادگی جوانان برای تشکیل خانواده است، گفت: مهمترین دلیل این موضوع عدم تربیت مناسب فرزندان و عدم یادگیری مبانی زندگی مشترک در خانواده‌ها و همچنین آموزش و پرورش است. متأسفانه نوجوانان و جوانان ما موضوعاتی از جمله گذشت، تعهد، مسئولیت پذیری، رقابت و غیره را در سیستم آموزشی و یا در فضای خانواده کمتر کسب می‌کنند و به همین دلیل حتی جوانان با سنین بالای ۳۰ سال از نظر فکری و تربیتی آمادگی ازدواج را ندارند.

وی با اشاره به تأثیر تربیت فرزندان در خانواده‌های پرجمعیت افزود: در خانواده‌هایی که دارای چند فرزند هستند کودکان قهر، آشتی، رقابت و مهارت‌های رفتاری را در برخورد با یکدیگر یاد می‌گیرند و این افراد در بزرگسالی زندگی موفق تری دارند. این نوع تربیت باعث می‌شود فرزند در ازدواج نیز تاب آوری بیشتری داشته باشد و با رخ دادن کوچک‌ترین اختلاف به سمت طلاق نرود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموعه‌های مردمی در حوزه خانواده و جوانان به کمک دولت آمده‌اند و دولت نیز باید بداند که با کمک این مجموعه‌ها می‌تواند عملکرد مؤثری برای حل چالش‌های حوزه خانواده داشته باشد. امیدواریم در دولت آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای مربوطه در خصوص رسیدگی به معضل ازدواج جوانان، نقد فعال‌تری داشته باشند و تسهیلات مالی مناسبی به زوج‌های جوان برای تشویق افراد به ازدواج در نظر بگیرند.

آدم و حوا؛ راهی برای وساطت گری در امر ازدواج

در ادامه حسین اصغری مدیر مجموعه آدم و حوا زیرمجموعه جمعیت امام رضایی‌ها (ع) با توضیح در خصوص سامانه وساطت گری آدم و حوا در حوزه ازدواج گفت: متأسفانه خروجی سیستم آموزش و پرورش ما برای آماده سازی نوجوانان و جوانان در زمینه ازدواج مناسب نیست. این در حالی است که گلوگاه یک خانواده تشکیل آن است و سامانه آدم و حوا در راستای واسطه گری برای ازدواج و همسان گزینی فعالیت می‌کند.

عدم آموزش مبانی رفتاری به فرزندان درخانواده عامل افزایش سن ازدواج

وی با توضیح در خصوص این سامانه عنوان کرد: مجموعه آدم و حوا با تطابق قرار دادن شرایط مختلف جوانان و متقاضیان، افراد مناسب را به یکدیگر متصل می‌کند و خدماتی از جمله مشاوره، تسهیل گری در امر ازدواج، شبکه سازی خیرین برای کمک به تأمین جهیزیه را انجام می‌دهد.

مجموعه آدم و حوا با تطابق قرار دادن شرایط مختلف جوانان و متقاضیان، افراد مناسب را به یکدیگر متصل می‌کند و خدماتی از جمله مشاوره، تسهیل گری در امر ازدواج، شبکه سازی خیرین برای کمک به تأمین جهیزیه را انجام می‌دهد

مدیر مجموعه آدم و حوا عنوان کرد: به طورکلی با بررسی چالشها و موانع ازدواج به این نتیجه رسیدیم که موانع این امر زنجیروار است و باید در این زمینه آسیب شناسی انجام شود. به طوری که برخی قصد ازدواج دارند اما به دلیل ترس از مسائل مالی، پذیرش مسئولیت و غیره از آن می‌ترسند. برخی دیگر نیز تمایلی به ازدواج ندارند و این موارد موانع ازدواج ر ا تبدیل به یک زنجیر کرده است.

اصغری ابراز داشت: در گذشته مساجد نقش بسیار مؤثری در معرفی افراد به یکدیگر و اصطلاحاً واسطه گری در امر ازدواج داشتند این در حالی است که امروزه این نقش کم‌تر شده است. در همین راستا سامانه آدم و حوا به منظور احیای دوباره این سنت و معرفی خانواده‌های مناسب به یکدیگر، واسطه گری در ازدواج را راه اندازی کرده است.

اصغری با بیان اینکه نحوه وساطت این مجموعه از طریق آشنایی خانواده‌ها و به صورت سنتی است، عنوان کرد: به منظور پیشگیری از ایجاد انحرافات و از بین رفتن احترام زوجین به ویژه دختران جامعه این وساطت و آشنایی از طریق خانواده‌ها انجام می‌شود و جوانان متقاضی می‌توانند با درج اطلاعات خود به صورت ناشناس به افراد همسان معرفی شوند.

امکان استفاده از خدمات مشاوره و آموزش‌های پیش از ازدواج برای جوانان

وی گفت: سامانه آدم و حوا به مدت یک سال است که فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و در طول این مدت حداقل ۳۵۵ ازدواج و ۱۱ فرزند حاصل از این ازدواج‌ها متولد شده‌اند.

عدم آموزش مبانی رفتاری به فرزندان درخانواده عامل افزایش سن ازدواج

مدیر مجموعه آدم و حوا با اشاره به بحث آموزش در این سامانه تصریح کرد: مجموعه آدم و حوا در کنار خدمات مذکور، بحث آموزش‌های پیش از ازدواج را به صورت رایگان به جوانان ارائه می‌دهد و در حال حاضر هشت هزار فیلم آموزشی در اختیار مردم قرار گرفته است.

مجموعه آدم و حوا در کنار خدمات مذکور، بحث آموزش‌های پیش از ازدواج را به صورت رایگان به جوانان ارائه می‌دهد و در حال حاضر هشت هزار فیلم آموزشی در اختیار عمومی قرار گرفته است

اصغری درباره ارائه خدمات مشاوره و آموزشی در این سامانه توصیح داد: امروزه جوانان می‌توانند با هزینه بسیار کمتری از خدمات آموزشی سامانه آدم و حوا استفاده و از تجارب افراد در این برنامه که به صورت ناشناس درج شده‌است، بهره مند شوند. البته به غیر از استفاده از تجارب، مشاوران آدم و حوا نیز به ارائه خدمات رایگان برای افراد در آستانه ازدواج و زوجین می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در این سامانه سعی شده تا افراد از پیش از ازدواج تا در زمان تأهل برای داشتن یک ازدواج موفق مورد حمایت قرار گیرند، افزود: خدمات تسهیل گری و فرهنگ سازی ازدواج سالم یکی از مبانی مهم فعالیت این مجموعه است و در بحث واسطه گری نیز افراد تبدیل به یک شبکه شده و حتی در حال حاضر با برخی دانشگاه‌ها نیز برای امر همسان گزینی و رونق ازدواج دانشجویی تفاهم نامه امضا کرده‌ایم.

اصغری در خصوص دسترسی به این سامانه گفت: جوانان و متقاضیان می‌توانند برای استفاده از خدمات این سامانه، برنامه آدم و حوا را از شبکه‌های اجتماعی دانلود کرده و یا وارد سایت آدم و حوا شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *