«کنارتم هموطن»/گزارش یکسال خدمت رسانی به مردم زلزله زده خوی + تصاویر


به گزارش روابط عمومی جمعیت امام رضایی ها، همزمان با وقوع زلزله در شهرستان خوی (بهمن ماه 1401) جمعیت امام رضایی ها به کمک هموطنان آسیب دیده پیوست و با نیاز سنجی مناسب برنامه ریزی خود را جهت خدمات بهتر به زلزله‌زدگان فراهم کرد.

حجت‌الاسلام داوود صالحی؛ مدیرعامل جمعیت امام رضایی‌ها همزمان با سالگرد  زلزله خوی اقدام به بازخوانی خدمات رسانی  جمعیت امام رضایی ها و اقدامات پیش رو این جمعیت در شهرستان خوی کرد.

نقطه آغاز و ورود جمعیت امام رضایی‌ها در زلزله خوی

زلزله خوی سال گذشته بعد از مدت زمان زیادی که سیل و زلزله در کشور اتفاق نیفتاده بود به وقوع پیوست و با توجه به پس‌لرزه‌های بسیار زیاد این زلزله، مردم از لحاظ روانی، آسیب بسیار زیادی را متحمل شدند چراکه از مهر ماه 1401 به صورت دائم، خوی با زلزله روبه‌رو بود! علی‌رغم اینکه سطح تخریب خیلی زیاد نبود اما تعدادی از زیرساخت‌ها و شاکله ساختمان‌ها تخریب شده بود و در این میان  مجموعه‌های مردمی بسیار زیادی در کنار مردم زلزله‌زده خوی حضور داشتند.

ما از روز اول که زلزله 5.9 ریشتری اتفاق افتاد تیم‌های ارزیاب را به منطقه اعزام کرده و حجم آسیب‌ها و خرابی‌ها را ارزیابی کردیم و نحوه حضور جمعیت امام رضایی‌ها در این بحران نیز بررسی شد و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که در فاز اول، که فاز امداد و نجات است به سمت ایجاد کمپ و ایجاد اسکان اضطراری حرکت کنیم که با همکاری هلال احمر این کار انجام شد.

سیاست هلال احمر در خوی، کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود و به جای اینکه چادر را به صورت انفرادی بین افراد توزیع کنند برای برپایی 110 کمپ برنامه‌ریزی کردند که یکی از کمپ‌ها در اختیار جمعیت امام رضایی‌ها قرار گرفت.

جمعیت امام رضایی‌ها در ترمینال خوی مستقر شد و 150 چادر را در آنجا نصب کرده و یک کمپ امام‌رضایی‌ها را ایجاد کردند. سیستم گرمایش، پتو و چادر تا انواع و اقسام نیازهایی که برای زندگی اضطراری نیاز دارد شامل سه وعده غذا و آب و … در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت.

در همان ایام با همکاری مجموعه اسنوا، دو کانکس ماشین لباسشوئی، اتاق بازی کودکان، اتاق تلویزیون برای کودکان و بزرگسالان ایجاد شد. یکی از مشکلات اصلی زلزله‌زدگان، مشکل پخت‌وپز‌ و غذا بود که جمعیت امام رضایی‌ها یک آشپزخانه مرکزی ایجاد کرده و 14 آشپزخانه دیگر نیز هماهنگ شد و در نهایت با همکاری مجموعه سفره دار 175 هزار وعده غذایی گرم در مدت 20 روز تقدیم مردم عزیز خوی شد.

بحث نان در روزهای اول بحران زلزله، جدی بود چرا که در روزهای اولیه زلزله، تمام نانوایی‌ها تعطیل شده بود که جمعیت، دو نانوایی سیار را با هماهنگی دوستان در آنجا مستقر کرد که دستگاه و تیم نیروی انسانی از آنها بود و آرد و … و همچنین توزیع نان درمیان جمعیت با جمعیت امام رضایی‌ها بود؛ در نهایت 200 هزار قرص نان را بین زلزله‌زدگان توزیع کردیم.

یک انبار مرکزی را ایجاد کردیم که کمک‌های مردمی را در آنجا جمع‌آوری و سپس توزیع کردیم که عملاً یک هاب مرکزی و سوله بسیار بزرگ چند هزار متری شده بود که کمک‌ها دسته‌بندی و بسته‌بندی شده و برای پخش در شهرها و روستاهای مختلف آماده می‌شدند.

در زلزله خوی، موضوع روح و روان و آرامش مردم بسیار برای ما مهم بود که در همین راستا، ایستگاه‌های صلواتی به صورت 24 ساعته فعال بودند که توزیع چایی، توزیع غذا، پخش سرود و مراسمات شاد و فرهنگی و ایجاد فضای انگیزشی و هیجانی از جمله فعالیت‌های این ایستگاه‌های صلواتی بود.

فعالیت کانون های داوطلبان جمعیت امام رضایی‌ها در خوی

ما شبکه داوطلبان جمعیت امام رضایی‌ها را در خوی فعال کردیم که در آنجا حضور پیدا کردند. جمعیت امام رضایی‌ها یک شبکه داوطلبان دارد که افراد خیّر و داوطلب از همه اقشار از جمله پزشکان، تعمیرکاران، رانندگان، دانشجویان روانشناس و … در این شبکه داوطلبان حضور دارند که در بحران‌ها در منطقه بحران‌زده حضور پیدا می‌کنند.

در خوی نیز یک ستادی تشکیل شد که داوطلبان ما در آنجا حضور داشتند. در خدمات انجام شده 3 هزار هیتر، 6 هزار پتو، 1150 چادر مسافرتی، 100 هزار انواع قطعه لباس، 500 کفش نو، 12 هزار بسته بهداشتی خانم‌ها، 500 کارتن دستمال کاغذی، 650 کارتن پوشک بچه در اقلام گرمایشی و مصرفی میان زلزله‌زدگان توزیع شد.

در اقلام خوراکی 25 هزار کنسرو، 4 تن خرما، 40 تن سیب‌زمینی، 15 هزار بسته کیک و بیسکویت، 20 تن میوه و 600 بسته معیشتی شامل برنج، روغن، ماکارونی، سویا، 8 هزار بسته شیرخشک و … توزیع شد.


دسته بندی نیازهای مردم زلزله‌زده خوی 

تیم‌های ارزیاب جمعیت امام رضایی‌ها بعد از زلزله خوی در ستاد بحران حضور پیدا کردند که مسئولان از جمله هلال‌احمر، فرمانداری، امام جمعه و … نیز حضور داشتند و از طرف مسئولان و مردم این نیازها اعلام شد که البته بخشی از اقلام، کمک‌های مردمی بود که بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شد اما بسیاری از اقلام طبق نیازهای احصاشده، جمع‌آوری و توزیع شد.

یکی از خدمات دیگر جمعیت، یک کانکس اجاق گاز بود، برای اینکه اگر خانواده‌ها طبخی داشته باشند بتوانند از آن استفاده کنند. برنامه‌ها و جشن‌های مختلفی به مناسبت‌های مختلفی از جمله 22 بهمن و … برگزار شد که از جمله‌ این برنامه‌ها حضور سلبریتی‌ها و بازیگران و .. بود. یکی از کارهای خوب جمعیت امام رضایی‌ها هماهنگی برای حضور 20 تا 30 نفر از چهره‌های جذاب و شاخص در میان زلزله‌زدگان بود.

جمعیت امام رضایی‌ها یک بسته سه ماهه بهداشتی را برای خانم‌ها آماده کرد که قیمت هر بسته بهداشتی 800 هزار تومان بود. یک پویشی نیز با عنوان “پویش بانو” راه‌اندازی کردیم که برای کمک به بانوان آبرومند بی سرپرست و بد سرپرست است که با همراهی روبیکا این پویش آماده شد که روبیکا نیز برای وایرال کردن آن تلاش زیادی انجام داد.


ادامه خدمت رسانی جمعیت امام رضایی‌ها بعد از یکسال

جمعیت امام رضایی‌ها هنوز در خوی حضور کامل دارد و این شهر را ترک نکرده است در سال 1402 پویشی را برای تهیه جهیزیه افراد نیازمند انجام و در نهایت به 8 زوج جهیزیه تقدیم شد.

مراسم جشن عروسی زوج های نیازمند، مراسم شکرگزاری و تقدیر از داوطلبین محلی استان آذربایجان غربی در ماه مبارک رمضان از دیگر اقدامات جمعیت امام رضایی ها بود.

جمعیت‌ امام رضایی‌ها در ابتدا خدمات امدادی خود را انجام داد اما یک حجم بسیار زیادی از کمک‌های مردمی به دست ما رسیده بود که آنها را برای کارهای زیرساختی نگه‌ داشته‌ایم تا با آن اتفاقات خوبی رقم بزینم.

ساخت دو مدرسه 6 کلاسه در بخش قشلاق و فیرورق شهرستان خوی نتیجه برنامه ریزی جمعیت امام رضایی ها برای پسا بحران زلزله خوی بود که کلنگ ساخت آن در تابستان 1401 بر زمین زده شده و با تلاش های گروه فنی – مهندسی جمعیت به زودی این دو مدرسه به بهره برداری خواهد رسید.

ساخت مدرسه امام رضایی ها در زمستان 1402

لینک پرداخت جهت ساخت دو مدرسه در خوی:
https://boon.emamrezaeeha.ir/payment?id=21

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *